صفحه اصلى » مهدی در قرآن » ﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾ (یونس: ۲۰)
مهدی در قرآن

مقاله ها ﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾ (یونس: ۲۰)

بخش بخش: مهدی در قرآن تاريخ تاريخ: ۶ / ۶ / ۱۳۹۷ هـ.ش نمایش ها نمایش ها: ۵۷۶۹ نظرات نظرات: ۰

قوله تعالی:

﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾ (یونس: ۲۰)

ترجمه آیه:

(و[کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم).

متن روایت:
ابن بابویه: قال حدثنا علی بن أحمد (بن محمد) الدقاق رضی الله عنه، قال: حدثنا محمد بن ابی عبد الله الکوفی، قال حدثنا موسی بن عمران النخعی، عن عمه الحسین بن یزید، عن علی بن أبی حمزة، عن یحیی بن القاسم، قال:
سألت الصادق (علیه السلام) عن قول الله (عزَّ وجلَّ) ﴿الم * ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فِیهِ هُدی لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ﴾، فقال: المتقون شیعة علی (علیه السلام)، والغیب (فـ)ـهو الحجة القائم (علیه السلام) (الغائب) وشاهد ذلک قول الله (عزَّ وجلَّ): ﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ(۱).
ترجمه روایت:
ابن بابویه گوید: حدیثمان داد علی بن احمد [بن محمد] دقاق (رضی الله عنه) گوید: حدیثمان آورد محمد بن ابی عبد الله کوفی، گوید: حدیثمان داد موسی بن عمران نخعی، از عمویش حسین بن یزید، از علی بن ابی حمزه، از یحیی بن القاسم که گفت:
از امام صادق (علیه السلام) درباره ی فرموده ی خدای (عزّ وجلّ): (الم * این کتاب هیچ تردیدی در آن نیست، هدایتگر متقیان است * کسانیکه به غیب ایمان آورند)(۲) پرسیدم. فرمود:
متقیان، شیعیان علی (علیه السلام) هستند، وغیب همان حجت قائم [غایب] می باشد، وشاهد بر این است فرموده ی خدای (عز وجل): (و[کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم).

پاورقی:

-----------------

(۱) کمال الدین وتمام النعمة - ج ۲ ص ۳۴۰.
(۲) البتّه غیب به خداوند وقیامت وغیر آن نیز تفسیر شده ودر حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که مراد از غیب سه چیز است:
۱- قیام حضرت قائم (علیه السلام)، ۲- رجعت، ۳- قیامت، ولی کمال ایمان ومصداق بارز ورکن اساسی ایمان به غیب: اعتقاد به حجّت قائم است؛ چون ایمان به خداوند وقیامت در مذاهب دیگر وحتّی غیر مسلمانها نیز هست.

رتبه رتبه:
  ۰ / ۰.۰
نظرات
بدون نظرات

نام: *
كشور:
ايميل:
متن: *
بررسی کاربر: *
إعادة التحميل
 
شبكة المحسن عليه السلام لخدمات التصميم