﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾ (یونس: ۲۰)
قوله تعالی:
﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾ (یونس: 20)
ترجمه آیه:
(و[کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم).
متن روایت:
ابن بابویه: قال حدثنا علی بن أحمد (بن محمد) الدقاق رضی الله عنه، قال: حدثنا محمد بن ابی عبد الله الکوفی، قال حدثنا موسی بن عمران النخعی، عن عمه الحسین بن یزید، عن علی بن أبی حمزة، عن یحیی بن القاسم، قال:
سألت الصادق (علیه السلام) عن قول الله (عزَّ وجلَّ) ﴿الم * ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فِیهِ هُدی لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ﴾، فقال: المتقون شیعة علی (علیه السلام)، والغیب (فـ)ـهو الحجة القائم (علیه السلام) (الغائب) وشاهد ذلک قول الله (عزَّ وجلَّ): ﴿وَیقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ﴾(1).
ترجمه روایت:
ابن بابویه گوید: حدیثمان داد علی بن احمد [بن محمد] دقاق (رضی الله عنه) گوید: حدیثمان آورد محمد بن ابی عبد الله کوفی، گوید: حدیثمان داد موسی بن عمران نخعی، از عمویش حسین بن یزید، از علی بن ابی حمزه، از یحیی بن القاسم که گفت:
از امام صادق (علیه السلام) درباره ی فرموده ی خدای (عزّ وجلّ): (الم * این کتاب هیچ تردیدی در آن نیست، هدایتگر متقیان است * کسانیکه به غیب ایمان آورند)(2) پرسیدم. فرمود:
متقیان، شیعیان علی (علیه السلام) هستند، وغیب همان حجت قائم [غایب] می باشد، وشاهد بر این است فرموده ی خدای (عز وجل): (و[کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم).
پاورقی:
-----------------
(1) کمال الدین وتمام النعمة - ج 2 ص 340.
(2) البتّه غیب به خداوند وقیامت وغیر آن نیز تفسیر شده ودر حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که مراد از غیب سه چیز است:
1- قیام حضرت قائم (علیه السلام)، 2- رجعت، 3- قیامت، ولی کمال ایمان ومصداق بارز ورکن اساسی ایمان به غیب: اعتقاد به حجّت قائم است؛ چون ایمان به خداوند وقیامت در مذاهب دیگر وحتّی غیر مسلمانها نیز هست.