(۸۳) آثار مثبت ومنفى شناخت وعدم شناخت امام زمان عليه السلام
آثار مثبت ومنفى شناخت وعدم شناخت امام زمان عليه السلام
گاهى آب حنظل که يک ميوه تلخ است مى گيرند وبه کسى مى دهند، اين بعد از يک ساعت يا بعد از يک شبانه روز حل مى شود، اين گونه نيست که بماند. اما اگر کسى -خداى ناکرده- عمرش به معصيت گذشت، عصاره آن عمر را به عنوان موت به ومى چشانند واو-…
|
|
(۸۲) آخرالزمان در يهود ومسيحيت
آخرالزمان در يهود ومسيحيت
در تعاليم بسيارى از اديان خبر از وقوع آخرالزمان وپايان دنيا در زمان نامشخصى در آينده آمده است. در حالى كه چنين حادثه اى با نابودى تمدن بشرى يا پاكسازى زمين از زندگى انسان، در اذهان تجلى مى يابد، مذاهب آزادانديش معمولاً با نگاه تشبيهى به آن نگريسته وآن…
|
|
(۸۱) آثار فردى واجتماعى عدالت مهدوى
آثار فردى واجتماعى عدالت مهدوى
اشاره:
عدالت گسترى اصلحترين رسالت قيام وانقلاب مهدى (عليه السلام) است. آثار عدالت مهدوى محدود به عرصهاى حاضر نخواهد بود. بلكه در حوزه هاى مختلف فردى واجتماعى آشكار خواد شد واين تفسير ((يملأ الله به الارض قسط وعدلاَ)) است ره آورد قيام آن حضرت اين است…
|
|
(۸۰) ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوى از ديدگاه آيت الله جوادى آملى
ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوى از ديدگاه آيت الله جوادى آملى
چكيده
در آموزه هاى اسلام وآراى مسلمانان، مباحث متعددى در ارتباط با نظام اسلامى مطلوب يا همان مدينه فاضله وجود دارد كه در اين راستا مى توان ابعاد پيشرفت نظام اسلامى ايران با چشم انداز الگوى مدينه فاضله مهدوى را بررسى…
|
|
(۷۹) ابعاد جامعه شناختى استضعاف وآينده مستضعفان در قرآن کريم
ابعاد جامعه شناختى استضعاف وآينده مستضعفان در قرآن کريم
چكيده
استضعاف واستكبار از جمله روابط اجتماعى است كه در آن، طرف غالب به استثمار ديگرى مى پردازد. در قرآن كريم نيز اين رابطه به صورت مبسوطى بررسى شده است. استضعاف بيانگر حاشيه روانى وتضعيف مى باشد. چنين حاشيه روانى گاه در روابط…
|
|
(۷۸) (باب) وجريان شناسى انحرافى (بابيت)
(باب) وجريان شناسى انحرافى (بابيت)
مباحث مربوط به شناسايى فرقه هاى انحرافى در جريان مهدويت، در شماره هاى پيشين مجله پيگيرى شد ودر دو مقاله از خاستگاه فرقهِ ضالهِ (بابيت) سخن به ميان آمده، برخى از ادعاهاى دروغين اين فرقه، مورد نقد وبررسى قرار گرفت.
از آن روى كه واژهِ مقدس(باب) (با…
|
|
(۷۷) مهدويت وفرقه هاى انحرافى
مهدويت وفرقه هاى انحرافى
اصالت مهدويت وادعاهاى باطل
مسأله ى حضرت بقية اللَّه الاعظم، مهدى موعود (عجل الله فرجه)، يکى از بارزترين وبديهى ترين مسايل اسلامى ومورد تأييد واعتقاد همه ى مسلمانان به ويژه شيعيان است، زيرا صدها آيات قرآنى وروايات نبوى اين مسأله ى با اهميت را به طور گسترده…
|
|
(۷۶) دفاع از روايات مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۳)
دفاع از روايات مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۳)
اشاره:
در اين شماره به چند شبهه در ارتباط با روايات سيره حضرت مهدى ارواحنا فداه پاسخ مى دهيم. مؤلف محترم (شميم رحمت) به سيره حكومتى امام زمان عليه السلام وروايات آن نگاهى افكنده مواردى را مورد مناقشه قرار داده اند.
از ديدگاه ايشان…
|
|
(۷۵) دفاع از روايت مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۲)
دفاع از روايت مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۲)
در بخش نخست مقاله، به نقد كتاب مشرعة بحار الانوار پرداختيم وروشن ساختيم كه از ديدگاه اكثريّت قريب به اتّفاق عالمان وفقيهان شيعه، تنها خبر ثقه حجّت نيست، بلكه آنچه حجت است واعتبار دارد، خبر موثوق به است، راوى ثقه باشد يا نباشد.…
|
|
(۷۴) دفاع از روايات مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۱)
دفاع از روايات مهدويت (نقد کتاب مشرعة بحار الانوار) (۱)
... اذا قام سار بسيرة رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم) الاّ انّه يبيّن آثار محمّد...
آن زمان كه قيام كند سيره اش چونان سيره پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) است؛ با اين تفاوت كه او آثار پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) را خوب آشكار…
|