(۷۳) حضرت زهراء (سلام الله عليها) وحضرت مهدی (عليه السلام) (۲)
حضرت زهراء (سلام الله عليها) وحضرت مهدی (عليه السلام)(۲)
مقدمه
در شماره هفتم، درباره ارتباط ميان حضرت زهرا (سلام الله عليها) وحضرت مهدی (عجل الله فرجه) وهمانندی های آن دو بزرگوار، مطالبی را که از قرآن وروايات استفاده می شد بيان کرديم. در اين نوشتار، ادامه آن مباحث را پی می گيريم وبه…
|
|
(۷۲) حضرت زهراء (سلام الله عليها) وحضرت مهدى (عليه السلام) (۱)
حضرت زهراء (سلام الله عليها) وامام مهدى (عليه السلام) (۱)
مقدمه
مهدى (عجل الله فرجه)، ادامه زهرا (سلام الله عليها) وآينه تمام نماى اوست. اهداف مهدى (عجل الله فرجه) اهداف فاطمة (سلام الله عليها)، وراه او راه فاطمه، وسلوك او سلوك فاطمة است.
فاطمة با نام مهدى شاد مى شد وبا ياد او خود را تسليت…
|
|
(۷۱) مهدى موعود، نه موهوم!
مهدى موعود، نه موهوم!
اشاره:
نوشتارى كه در دست داريد نقد وپاسخى است مربوط به مطلبى كه به تاريخ پنجم بهمن ماه يكهزار وسيصد وهشتاد ويك راجع به حضرت ولى امر صاحب العصر والزمان بقية اللّه الاعظم، امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف در شبكه جهانى اينترنت ديده شد. با توجه به زمان اندك…
|
|
(۷۰) مهدويت ومسائل كلامى جديد (۳)
مهدويت ومسائل كلامى جديد (۳)
اشاره
در اين شماره پس از بيان مقدمه واشاره اى به مباحث گذشته، به سومين ديدگاه در باب چيستى وحى؛ يعنى ديدگاه فعل گفتارى مى پردازيم. پس از تعريف وشرح اين ديدگاه به ذكر اركان وحى از اين منظر پرداخته، سپس ملاك ومعيار داورى بين سه ديدگاه در مقام نظر را بيان…
|
|
(۶۹) مهدويت ومسائل كلامى جديد (۲)
مهدويت ومسائل كلامى جديد (۲)
اشاره:
در شماره ى پيش، نكاتى در مورد تقسيم اديان به (وحيانى) و(غيروحيانى) ووجود لااقل سه تفسير نسبت به (سرشت وچيستى وحى) اشاره شد. همچنين در تفصيل ديدگاه اول (ديدگاه گزاره اى) مطالبى بيان گرديد. در اين شماره به بررسى ديدگاه دوم در زمينه چيستى وحى (ديدگاه…
|
|
(۶۸) مهدويّت ومسائل كلامى جديد (۱)
مهدويّت ومسائل كلامى جديد (۱)
اشاره:
در اين نوشتار، ابتدا به تفاوت (فلسفه ى دين) و(كلام جديد) اشاره مى شود، سپس (تعريف دين از منظر دين پژوهى جديد) صورت مى گيرد، پس از آن، تقسيم (دين) به (اديان سنّتى) و(اديان دنيوى)، وتقسيم (اديان سنّتى) به (وحيانى) و(غير وحيانى) مطرح مى شود.
به دنبال تكيه…
|
|
(۶۷) مهدويت از ديدگاه دين پژوهان واسلام شناسان غربى
مهدويت از ديدگاه دين پژوهان واسلام شناسان غربى
مقدمه
ديدگاه دانشمندان ودين شناسان غربى نسبت به ويژگى هاى حضرت مهدى (عجل الله فرجه) تا حدود زيادى متأثر از متون وشخصيت هايى است که با جايگاه عصمت، مبانى غيبت، تاريخ زندگى ايشان وبه طور کلى ديدگاه شيعه ى دوازده امامى نسبت به آن حضرت،…
|
|
(۶۶) موافقان ومخالفان مهدى عليه السلام
موافقان ومخالفان مهدى عليه السلام
مقدمه
انقلابها، هرچه با عظمت باشند، دوستان ودشمنان بيشترى دارند. نهضتهاى توحيدى، شکوهمندترين حرکت تاريخ بوده وجريانهاى موافق ومخالف نيرومندى داشته اند.
بازتاب نهضت مهدى، بيش از نهضتهاى رهايى بخش پيشين خواهد بود. آرمانهاى بلند، شرک ستيزى وعدالت…
|
|
(۶۵) مديريت، عدالت، مهدويت
مديريت، عدالت، مهدويت
اشاره
مهدى به عنوان مظهر انسان کامل، عاليترين نوع مديريت را عرضه مى کند. نقطه ثقل مديريت کامله آن حضرت (عدالت تمام عيار) است. عدالت معانى متنوعى دارد. (ميانه روى در امور) مساوات وعدم تبعيض، عدم ارتکاب کبيره وعدم اصرار بر صغيره، نهادن هر چيزى در جاى خود، دادن…
|
|
(۶۴) عدالت مهدوى وامنيت
عدالت مهدوى وامنيت
چکيده
در منابع اسلامى آيات وروايات زيادى درباره اهميت دو مقوله اساسى وحياتى عدالت وامنيت وجايگاه رفيع آنها در تمام ابعاد زندگى بشرى وارد شده است. از سويى، عدالت وامنيت از برترين ومقدمترين نعمتها ودستاوردهايى است که توسط امام موعود (عجل الله فرجه) به بشريت وآن…
|