(۲۳) نجات شناختى تطبيقى (اسلامى - مسيحى)
نجات شناختى تطبيقى (اسلامى - مسيحى)
انسان، در هميشه ى زمان وهمه ى جاى زمين، با دل خستگى ودل بستگى روبه رو بوده، خسته از ديروز وامروز ودل بسته به فردا ودر انتظار منجى!
(نجات) از مفاهيم زيبايى است كه ريشه اى عميق در تاريخى كهن دارد وانسان ها، همواره، به اميد نجات ورهايى، در انتظار منجى…
|
|
(۲۲) رفاه اقتصادى ومعيشتى
رفاه اقتصادى ومعيشتى
از برنامه ها واقدامهاى امام مهدى عليه السلام، پديد آوردن رفاه در كل جامعه بشرى است. در آن دوران طبق ترسيم آيات واحاديث، جامعه بشرى واحدى تشكيل مى گردد كه مانند خانواده اى زندگى مى كنند، ومساله ناهنجار جوامع پيشرفته وابرقدرت، وجامعه هاى در حال رشد، وجامعه…
|
|
(۲۱) شيخيه، بستر پيدايش بابيت وبهائيت
شيخيه، بستر پيدايش بابيت وبهائيت
يادآورى
در بخش فرقه شناسى اين فصلنامه با موضوع (مهدويت وفرقه هاى انحرافى) دو مقاله در شماره هاى ۱ و۲ آمده است. هر دو مقاله، با نگاهى خاص به بررسى فرقه (شيخيه) پرداخته اند ودر باب پيدايش اين فرقه، رهبر وويژگى هاى وى، موضع گيرى عالمان نسبت به آنان ودر…
|
|
(۲۰) رويكرد عقلى بر ضرورت وجود امام
رويكرد عقلى بر ضرورت وجود امام
اشاره:
اصل امامت، باور همگانى مسلمانان بوده وهست، دلايل نقلى، عقلى، جامعه شناختى و... پشتوانه ى اين باور مى باشد با ره آورد بيشتر اين ادله، اثبات امامى است كه: داراى ملكه ى عصمت ومعرفى شده از جانب خدا باشد؛ از آنجا كه مشرب عقل مورد تأييد شرع ومقبول…
|
|
(۱۹) شناخت وحيانى خورشيد پنهان
شناخت وحيانى خورشيد پنهان
اشاره
شناخت شناسى وتعيين منابع معرفت، از مباحث مهم ودر عين حال جنجالى در طىّ قرون متمادى محسوب مى شود. اين نوشتار منابع مهم شناخت را در سه عامل مهم وكلّى. قرآن (وحى)، برهان (عقل)، عرفان (دل وكشف) پى مى گيرد واين نكته را كه مهدويّت از معدود حقايقى است كه از…
|
|
(۱۸) موعود آخر الزمان از ديدگاه مسيحيت
موعود آخر الزمان از ديدگاه مسيحيت
بسم الله الرحمن الرحيم
با نظر به كتب مقدسه اديان ومذاهب مختلف جهان، به اين حقيقت مى توان دست يافت كه اعتقاد به مصلحى كه در آخر الزمان ظهور كرده وجهان را پر از عدل وداد نمايد، يك اعتقاد عمومى وجهانى است وهمه پيامبران از طرف خداوند به امت خود مژده…
|
|
(۱۷) برهان امكان اشرف واثبات امامت
برهان امكان اشرف واثبات امامت
اشاره
در نوشتار پيشين(۱)، يك از ادلّه ى نياز علام وآدم به امامِ معصومِ منصوب، نقد وبررسى شد (قاعده ى لطف). رهاورد آن، پاسخ آخرين ومهم ترين شبهات، واثبات كارامدى آن بر تأمين مدّعا بود (نياز هميشگى به امام وپاسخ مثبت خداوند به آن نياز).
اين نوشتار، بر آن…
|
|
(۱۶) از شيخى گرى تا بابى گرى
از شيخى گرى تا بابى گرى
اشاره:
پيروان فرقه ى شيخيه، پس از مرگ شيخ احمد احسايى، پيرامون سيد كاظم رشتى گرد آمدند. با مرگ سيد كاظم رشتى، بر سر جانشينى او، اختلاف شد واين فرقه به گروه هايى مانند كريمخانيه، باقريه،... تقسيم شد.
نوشتار حاضر، انشعاب اين گروه ها وپيدايش فرقه ى بابيه از اين…
|
|
(۱۵) اثبات الوصية ومسعودى صاحب مروج الذهب
اثبات الوصية ومسعودى صاحب مروج الذهب
پيش درآمد
نويسنده، در هنگام نوشتن مقاله ى نعمانى وكتاب غيبت، به بحث مشايخ نعمانى كه رسيد، با نام (على بن حسين مسعودى) برخورد كرد. شناخت دقيق وى، نيازمند بررسى اتحاد وى با صاحب مروج الذهب بود، لذا ضميمه اى براى بحث در اين موضوع در نظر گرفت، ولى…
|
|
(۱۴) مهدى انكارى، انتظارستيزى
مهدى انكارى، انتظارستيزى
اشاره: اعتقاد به مهدويت وانتظار منجى مصلح، تحرك بخش ومقاومت آفرين است; زيرا فرد منتظر از احساس حضور امام، اميد ونشاط مى گيرد وبراى برپايى حق، مبارزه ومجاهدت مى كند. از اين رو، ستيز با اين تفكر، براى دشمن، امرى حياتى واستراتژيك است.
اين نوشتار، عهده دار…
|