(۱۶۳) توقيعات امام غايب (عليه السلام)
توقيعات امام غايب (عليه السلام)
محمد مهدى ركنى يزدى
اشاره:
(توقيع) در لغت به معناى نشانه گذاشتن، امضاء كردن حاكم بر نامه وفرمان، جواب مختصر كه كاتب در نوشته به پرسش ها مى دهد، دستخط فرمانروا ونوشتن عبارتى در ذيل مراسله آمده است(۱) ودر اصطلاح علم حديث به معناى پاسخ پرسش ها، يا اطلاعيه…
|
|
(۱۶۲) تو را با ندبه مى خوانم
تو را با ندبه مى خوانم
احمد راهدار
تو را مى خواهم ومى خوانم؛ تو مى آيى وآمدنت دور نيست. اين مژده را در بيابان يأس از نهان دلم گرفته ام كه تو مى آيى وآمدنت مثل شعر ناگهانى است وچونان سبزه، زمرّد زمين. مثل اشك، هزاران عاطفه دارى وچونان تحويل سال، هزار خنده وديدار. فانوس ها را به كوچه…
|
|
(۱۶۱) تنوع يا وحدت فرهنگى در جامعه جهانى مهدوى
تنوع يا وحدت فرهنگى در جامعه جهانى مهدوى
محمد باقر ربانى
چكيده
فرهنگ جهانى در عصر جهانى شدن، از مفاهيمى است كه توجه بسيارى از انديشوران را به خود جلب كرده است. در اين نوشتار، در صددآنيم كه با رويكرد اسلامى وبا توجه به روايات عصر ظهور، فرهنگ جهانى را ترسيم كنيم؛ لذا ابتدا به توضيح…
|
|
(۱۶۰) تشكيل حكومت جهانى، چرا وچگونه؟
تشكيل حكومت جهانى، چرا وچگونه؟
عزيزالله عليزاده مالستانى
چكيده
مى توان دلايلى يافت كه پيروزى حضرت مهدى صاحب زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف، نه با قدرت خارق العاده ونه با كشتار وخون ريزى، بلكه با شيوه هاى معمولى وطبيعى، انجام خواهد يافت. برخى از آن ها كه در اين مقاله آمده است،…
|
|
(۱۵۹) تحليل وبررسى مرگ جاهلى ومعرفت
تحليل وبررسى مرگ جاهلى ومعرفت
على ربّانى گلپايگانى
چكيده
در منابع روايى شيعه واهل سنت، درباره امامت حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم روايت شده كه چون با كلمه (من مات) آغاز شده، به حديث (من مات...) (حديث مرگ جاهلى) معروف است. مفاد حديث اين است كه اگر كسى بدون اين كه امام…
|
|
|
|
(۱۵۷) تجلى نام امام مهدى عليه السلام بر ساخت واقعيت آينده
تجلى نام امام مهدى عليه السلام بر ساخت واقعيت آينده
على اصغر پورعزت
چكيده
نام امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف نامى بسيار اثرگذار وهدايتگر است؛ نامى كه بر منزلت او در هستى دلالت دارد؛ هدايت شده اى كه هدايتگر است وامامت جهانيان را برعهده دارد؛ امام بر زمان ها ودوران هاست ونام…
|
|
(۱۵۶) تجلى عدالت مهدوى در عدالت كارگزاران
تجلى عدالت مهدوى در عدالت كارگزاران
دكتر محمد رضا جبارى
اشاره:
(عدالت) همواره به عنوان يك اصل قطعى ولازم، در سيره معصومان عليهم السلام مطرح بوده است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) از رفتار ناعادلانه برخى ازكارگزارانش همچون خالد بن وليد ووليد بن عقبه، اظهار بيزارى كرده واقدام…
|
|
(۱۵۵) اعجاز در توقيعات
اعجاز در توقيعات
خدامراد سليميان
چگونگى ارتباط نواب خاصّ امام زمان عليه السلام با مقام شامخ امامت در صدور توقيعات هر چند به طور دقيق روشن نيست؛ اما بدون شك بسيارى از اين توقيعات، به گونه اى معجزه آسا صادر شده است؛ به نحوى كه قاطعانه مى توان گفت: صدور آنها به نحو عادى واز شخص معمولى…
|
|
(۱۵۴) آسيب شناسى فرهنگ انتظار ومهدى باورى
آسيب شناسى فرهنگ انتظار ومهدى باورى
غلام رسول محسنى ارزگانى
چكيده ى مقاله
اين نوشتار در پى بررسى آسيب شناسى فرهنگ انتظار ومهدى باورى است. آنچه كه در اين تحقيق ابتدا ارائه مى گردد، مفهوم آسيب شناسى در مهدويت، پيشينه وخاستگاه خرافات وراهيابى آن در مهدويت است. سپس آسيب طولانى شدن…
|