(۱۷۳) چشم به راه (حجت) در آرزوى (منجى)
چشم به راه (حجت) در آرزوى (منجى)
ابراهيم شفيعى سروستانى
اعتقاد به نجات بخش موعود (منجى)، به عنوان انسان برترى كه در آخرالزمان زمين را از عدالت پر مى سازد وانسانهاى در بند را رهايى مى بخشد، در همه اديان ومذاهب وجود دارد. اما آنچه كه در اين ميان شيعه را متمايز ساخته، اين است كه در اين…
|
|
(۱۷۲) چشم انداز آينده در قرآن
چشم انداز آينده در قرآن
رحيم كارگر
ديدگاه قرآن درباره سرانجام بشر، ديدگاهى خوشبينانه بوده وپايان دنيا، پايانى روشن وسعادت آميز دانسته شده است. سرانجام سعادتمند جهان، همان تحقّق كامل غرض آفرينش انسان ها است كه چيزى جز عبادت خداوند نخواهد بود. قرآن درباره سرنوشت جامعه ها به روشنى…
|
|
(۱۷۱) جهانى شدنِ پايان
جهانى شدنِ پايان
موعودباورى متناقض غرب وجهانى شدن آغاز نگاهى ديگر به بحران مدرن ورويكرد مهدوى
سيد مجيد امامى(۱)
چكيده
(پايان گرايى) يا (پايان باورى)، وتقرير از بحران ونافرجامى هاى دوره مدرن، بدنه اصلى عوامل معرفتى وغير معرفتى انديشه هاى پست مدرن بوده است (خصوصا انديشه هاى نيچه…
|
|
(۱۷۰) جنبش سياسى بابيه وآموزه هاى مهدويت (اهداف، راه كارها وپيامدها)
جنبش سياسى بابيه وآموزه هاى مهدويت (اهداف، راه كارها وپيامدها)
جواد اسحاقيان دُرچه
چكيده
هر مكتب ويا آموزه عقيدتى، به مقدارى كه ظرفيت اصلاح مردم وايجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد، به همان ميزان مى تواند زمينه سوء استفاده راهزنان وفرصت طلبان را داشته باشد. آموزه هاى خاص…
|
|
(۱۶۹) جزيره ى خضراء
جزيره ى خضراء
على اكبر ذاكرى
جزيره اى كه بنا بر ادعاى برخى، امام دوازدهم شيعيان عجل اللّه تعالى فرجه الشريف وفرزندانش در آن سكونت دارند ودر فارسى به جزيرة خضراء مشهور است. ظاهراً گزارش اين جزيره براى نخستين بار در رساله اى تأليف مجدالدين فضل بن يحيى طيبى، از مردم واسط واز شاگردان…
|
|
(۱۶۸) جزيره ى خضرا، افسانه يا واقعيت؟!
جزيره ى خضرا، افسانه يا واقعيت؟!
حسن شجاعى
شخصى به نام (زين الدّين على بن فضل مازندرانى)، در سال ۶۹۰ ق. از سرزمين (بربر)، طى سفرى به اقيانوس اطلس، سه روز با كشتى در دل آب، حركت مى كند تا به جزاير روافض (شيعيان) مى رسد. در آنجا مطلع مى شود كه جزيره اى به نام جزيره ى خضرا وجود دارد كه فرزندان…
|
|
(۱۶۷) جزيره ى خضرا در ترازوى نقد
جزيره ى خضرا در ترازوى نقد
حجت الاسلام نجم الدين مروجى طبسى
چكيده
در اين مقاله هر دو نقل جزيره خضرا ومنابع ومآخذ اين داستان آمده وبه دقت به بررسى سندى آن پرداخته شده است؛ هرچند محور بحث، جزيره خضرا در نقل فضل بن يحيى طيبى وعلى بن فاضل است. نيز ضعف سند وعدم توثيق طيبى وعلى بن فاضل…
|
|
(۱۶۶) جايگاه دكترين مهدويت در اسلام از منظر قرآن كريم
جايگاه دكترين مهدويت در اسلام از منظر قرآن كريم
سيد منذر حكيم
اشاره:
اهداف بلند اسلام راستين در امامت تجلى يافته است وتحقق اهداف رفيع وگسترده ى امامت در مهدويت به ثمر مى نشيند.
ومهدويت در فردى معصوم از تبار خاتم پيامبران تجلّى يافته است تا برگ برنده وزرّين تحقق تمام وكمال اهداف…
|
|
(۱۶۵) جايگاه (فرضيه) در پژوهش هاى دينى (مهدويت پژوهى)
جايگاه (فرضيه) در پژوهش هاى دينى (مهدويت پژوهى)
رحيم كارگر
چكيده
يكى از انگاره هاى مهم در پژوهش هاى روشمند واصولى، بهره ورى از (فرضيه) يا (فرضيات تحقيق) وقرار دادن آنها در چارچوب نظرى وتئوريك است؛ يعنى، متمركز شدن در يك يا چند مؤلفه مهم وبنيادى واستخراج واستنباط دانش ونكته جديدى…
|
|
(۱۶۴) جامعه شيعى وانتظار قيام از امام در سير تاريخى
جامعه شيعى وانتظار قيام از امام در سير تاريخى
محمد على قاسمى
به دليل وجود روايت هاى فراوانى از پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم وامامان(ع) درباره مهدى موعود وقائم آل محمد صلى الله عليه وآله وسلم، جامعهِ شيعى، همواره منتظر چنين روزى بوده وهست از يك سو، برخى در طول تاريخ، به دليل فشارهاى…
|