(۱۹۳) رابطه ى شب قدر با حجت زمان وامام عصر عليه السلام
رابطه ى شب قدر با حجت زمان وامام عصر عليه السلام
على اكبر رضوانى
(ياران انتظار: قرآن دو بار از شب قدر سخن گفته است: يكى در سوره قدر وديگرى در سوره دخّان. از آيات سوره قدر برمى آيد كه هر سال را شبى است كه از هزار ماه بهتر است. در اين شب، فرشتگان همراه بزرگ خويش، روح، به زمين مى آيند وامر…
|
|
(۱۹۲) ديدگاه كلى قرآن درباره ى پايان تاريخ
ديدگاه كلى قرآن درباره ى پايان تاريخ
خدامراد سليميان
ديدگاه قرآن درباره سرانجام بشر، ديدگاهى خوش بينانه است ودر آن پايان دنيا پايانى روشن وسعادت آميز دانسته شده است. سرانجامِ سعادت مند جهان، همان تحقّق كامل غرض از آفرينش انسان ها است كه چيزى جز عبادت خداوند نخواهد بود: (ومَا خَلَقتُ…
|
|
(۱۹۱) ديدگاه پديدارشناسانه هانرى كربن به دكترين مهدويت
ديدگاه پديدارشناسانه هانرى كربن به دكترين مهدويت
سيد رضى موسوى گيلانى
چكيده
يكى از قوى ترين اسلام شناسان غربى كه درباره تفكر شيعه وموقعيت مهدويت در نظام فكرى شيعه پژوهش نموده، هانرى كربن است. وى بر خلاف بسيارى از دين پژوهان غربى كه با شيوه تاريخى گرى به اسلام ومسئله مهدويت نگريسته…
|
|
(۱۹۰) دولت اخلاقى مهدوى
دولت اخلاقى مهدوى
رحيم كارگر
مقدمه
با توجه به جايگاه ويژه دولت در سياست وحيات سياسى - اجتماعى مردم، فرجام آن، مورد توجّه خاص مكاتب، اديان وانديشمندان بوده است. در اين راستا محورى ترين انديشه سياسى شيعه، تبيين آينده دولت وارائه تصويرى جامع ونسبتاً دقيق وتحقّق قطعى آن (براساس وحى…
|
|
(۱۸۹) دلايل حيات امام عصر عليه السلام
دلايل حيات امام عصر عليه السلام
على نصيرى
چكيده
يكى از مباحث ضرورى در حوزه مهدويت شناسى، پديده حيات امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف است؛ به اين معنا كه چگونه مى توانيم براى مخاطبان منكر يا مردد، حضور آن انسان الهى بر روى اين خاكدان را اثبات كنيم؟ پيدا است كه اثبات چنين امرى…
|
|
(۱۸۸) دكترين مهدويت وكاركرد آن از منظر انسانشناسى وجامعه شناسى
دكترين مهدويت وكاركرد آن از منظر انسانشناسى وجامعه شناسى
سيد رضى موسوى گيلانى
اشاره:
دكترين مهدويت، آموزه واعتقادى دينى بر محور فرهنگ مهدوى است كه در دو عصر غيبت وظهور توانايى وقابليت نظريه پردازى وارائه راه حل هاى راهبردى در حوزه هاى متفاوت انسانى واجتماعى را داراست، به گونه…
|
|
(۱۸۷) دكترين ظهور منجى در دوران معاصر با روكرد عرفان
دكترين ظهور منجى در دوران معاصر با روكرد عرفان
حميد رضا مظاهرى سيف
چكيده
از آن جا كه خداوند، تغيير سرنوشت بشر را منوط به تغيير نفوس آنها نموده است، وبنابر اجبار وتحميل دين بر انسان نبوده است، ظهور حضرت حجت عجل الله فرجه پس از قرن ها غيبت، به تغيير نفوس شيعيان وواگاهانه انتخاب است"فرج"…
|
|
(۱۸۶) درآمدى بر مسائل سياسى دكترين مهدويت
درآمدى بر مسائل سياسى دكترين مهدويت
غلام رضا بهروزلك
اشاره:
مهدويت آموزه اى فراگير بوده وتمامى ابعاد زندگى انسان را در بر مى گيرد. يكى از حوزه هاى مطالعاتى آن مباحث سياسى است اين نوشتار در صدد است با مفهوم شناسى سياست ومباحث سياسى مهدويت، به طبقه بندى وشناسايى مسائل آن بپردازد…
|
|
(۱۸۵) درآمدى بر فلسفه مهدويت پژوهى
درآمدى بر فلسفه مهدويت پژوهى
حسين الهى نژاد(۱)
چكيده
مقاله پيش رو، به حوزه فلسفه مهدويت پژوهى اختصاص دارد كه يك حوزه بيرونى، بنيادى ودرجه دو است؛ همان حوزه اى كه كمتر در دستور كار پژوهش گران مهدوى قرار گرفته است وكمتر درباره ى آن، غور وكنكاش عالمانه صورت مى گيرد. در اين نوشتار،…
|
|
(۱۸۴) خلافت الهى وامامت مهدوى
خلافت الهى وامامت مهدوى
على ربانى گلپايگانى
چكيده
مهم ترين ويژگى انسان، گزينش او از سوى خداوند سبحان براى احراز مقام شامخ خلافت الاهى است. انسان با برخوردارى از گوهر عقل، بر موجودات فاقد خرد برتر است، وبا بهره مندى از مقام خلافت الاهى، بر همه آفريده ها، حتى موجودات داراى عقل،…
|