﴿وَالطُّورِ * وَکتابٍ مَسْطُورٍ * فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ﴾ (الطور: ۱ - ۳)
قوله تعالی:
﴿وَالطُّورِ * وَکتابٍ مَسْطُورٍ * فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ﴾ (الطور: 1 - 3)
ترجمه آیه:
(سوگند به طور * وکتابی نگاشته * در صحیفه ای گشوده شده).
متن روایت:
أبو جعفر محمد بن جریر الطبری: قال: عن أبی الحسین محمد بن هارون، عن أبیه هارون بن موسی قال: حدثنا أبو علی، عن جعفر بن مالک قال: حدثنا محمد بن سماعة الصیرفی، عن المفضل بن عیسی، عن محمد بن علی الهمدانی، عن أبی عبد الله (علیه السلام) (قال: اللیلة التی یقوم فیها قائم آل محمد (علیه السلام) ینزل رسول الله (صلّی الله علیه وآله)) وأمیر المؤمنین (علیه السلام) وجبرائیل (علیه السلام) علی حراء فیقول له جبرائیل: أجب، فیخرج رسول الله (صلی الله علیه وآله) رقاً من حجزة ازراره فیدفعه الی علی (علیه السلام) فیقول (له): (اکتب بسم الله الرحمن الرحیم (هذا) عهد من الله ومن رسوله ومن علی بن أبی طالب لفلان بن فلان باسمه واسم أبیه) وذلک وذلک قول الله (عزَّ وجلَّ) فی کتابه: ﴿وَالطُّورِ * وَکتابٍ مَسْطُورٍ * فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ﴾ وهو الکتاب الذی کتبه علی بن أبی طالب (علیه السلام)، والرق المنشور الذی أخرجه رسول الله (صلی الله علیه وآله) من حجزة أزراره، قلت: ﴿والْبَیتِ الْمَعْمُورِ﴾ وهو رسول الله (صلی الله علیه وآله)؟ قال: نعم المملی رسول الله والکاتب علی (علیه السلام)(1).
(قلت: هذا صورة الحدیث الذی یحضرنی من نسخة مسند فاطمة (علیها السلام) تصنیف أبی جعفر محمد بن جریر الطبری: أورد الحدیث من الکتاب فی باب معرفة وجوب القائم (علیه السلام) وأنه لابد أن یکون، ومطلع الحدیث من هذه النسخة کما تری، والله أعلم، والغرض من الحدیث حاصل)(2).
ترجمه روایت:
ابو جعفر محمّد بن جریر طبری گوید: از ابو الحسین محمّد بن هارون، از پدرش هارون بن موسی است که گفت: ابو علی حدیثمان داد، از جعفر بن مالک، او گفت: محمّد بن سماعه ی صیرفی حدیثمان داد، از مفضّل بن عیسی، از محمّد بن علی همدانی، از حضرت ابو عبد الله صادق (علیه السلام) که فرمود: آن شب که حضرت قائم آل محمّد (علیه السلام) قیام میکند، رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وامیر المؤمنین (علیه السلام) وجبرائیل (علیه السلام) بر فراز حراء فرود می آیند. پس جبرائیل به او گوید:
(اجابت کن). آنگاه رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) صحیفه ای را از آستین جامه ی خویش بیرون می آورد وآن را به علی (علیه السلام) میدهد و[بدو] فرماید: «بنویس: به نام خداوند بخشاینده ی مهربان، این عهدنامه ای است از خداوند واز رسول او واز علیّ بن ابی طالب برای فلان فرزند فلان (به نام او ونام پدرش)، واین است (معنی) قول خدای -عزّ وجلّ- در کتابش: (سوگند به طور * وسوگند به کتاب نوشته ی مسطور * در صحیفه ی گشوده شده) واین نامه ای است که علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) نوشته وصیحفه ی گشاده شده همان است که رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن را از آستین جامه اش بیرون آورد گفتم: (سوگند به بیت المعمور)، او رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) است؟ فرمود: «آری، املاکننده رسول خداست ونویسنده علی (علیه السلام)».
(این صورت حدیث است که فعلا از نسخهی کتاب مسند فاطمه (علیها السلام) تألیف ابو جعفر محمّد بن جریر طبری آوردم. او این حدیث را در باب معرفت وجوب قائم (علیه السلام) واینکه حتما خواهد بود آورده است وابتدای حدیث چنان است که در این نسخه میبینید والله أعلم. باری، مقصود از نقل حدیث حاصل است.
پاورقی:
-----------------
(1) دلائل الإمامة: 256.
(2) بین پرانتز از کلام علامه سید هاشم حسینی بحرانی (رحمه الله) است.