﴿وَالْفَجْرِ * وَلَیالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّیلِ إِذا یسْرِ﴾ (الفجر: ۱ - ۴)
قوله تعالی:
﴿وَالْفَجْرِ * وَلَیالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّیلِ إِذا یسْرِ﴾ (الفجر: 1 - 4)
ترجمه آیه:
(سوگند به فجر (سپیده دم که جهان روی روشنایی میبیند) * وبه شبهای دهگانه * وبه جفت وبه فرد * وبه شب؛ آنگاه که ادامه یابد (تا به روز روشن برسد)).
متن روایت:
شرف الدین النجفی: قال: روی بالاسناد مرفوعاً عن عمرو بن شمر، عن جابر بن یزید الجعفی، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: قوله (عزَّ وجلَّ): ﴿وَالْفَجْرِ﴾ الفجر هو القائم (علیه السلام)، ﴿وَلَیالٍ عَشْرٍ﴾ الائمة (علیهم السلام) من الحسن الی الحسن، ﴿وَالشَّفْعِ﴾ أمیر المؤمنین وفاطمة (علیهما السلام)، ﴿وَالْوَتْرِ﴾ هو الله وحده لا شریک له، ﴿وَاللَّیلِ إِذا یسْرِ﴾ هی دولة حبتر فهی تسری الی دولة (قیام) القائم (علیه السلام)(1).
ترجمه روایت:
شرف الدّین نجفی گوید: به سند مرفوع، از عمرو بن شمر از جابر بن یزید جعفی، از حضرت ابو عبد الله امام صادق (علیه السلام) روایت آمده است که فرمودند: در فرموده ی خدای -عزّ وجلّ-: ﴿والْفَجْرِ﴾ فجر همان قائم (علیه السلام) است. ﴿لَیالٍ عَشْرٍ﴾ امامان (علیهم السلام) از حسن (مجتبی) تا حسن (عسکری) اند. ﴿والشَّفْعِ﴾ امیر المؤمنین وفاطمه (علیهما السلام)اند. ﴿والْوَتْرِ﴾ همان خداوند یکتاست که هیچ شریک ندارد. ﴿واللَّیْلِ إِذا یَسْرِ﴾ منظور دولت حبتر است که تا دولت حضرت قائم (علیه السلام) ادامه دارد.
پاورقی:
-----------------
(1) تأویل الآیات الظاهرة - مخطوط.